Одночасово з візитом Патріарха Кирила до Києва на святкування 1025-річчя Хрещення Русі Папа Римський Франциск полетів до Бразилії з першим закордонним візитом у статусі глави католицької церкви. Природно, напрошуються порівняння в організації та проведенні цих двох, без сумніву, неординарних подій. Фундаментальні відмінності стосуються, в першу чергу, ідеології, яку несуть ці пастирі. Що, власне, і впливає на діаметрально протилежну публічну поведінку двох патріархів.
Однак почнемо з питання публічності. На тлі літерного поїзда (спецпоїзд для особливих потреб - Грім), як у Сталіна або Кім Чен Іра, на якому до Матері городів руських приїхав патріарх Кирило, Папа Римський, який прилетів до Бразилії звичайним рейсовим літаком, виглядає, м´яко кажучи, несолідно. Звичайно, з точки зору російського православ´я. Іноземні ЗМІ повідомляли, що в аеропорту Ф´юмічіно Франциск з´явився зі своєю валізою в руці і ніс її сам. Крім того, він навідріз відмовився від використання традиційного куленепробивного «папомобіля» - спеціально розробленого автомобіля для публічних поїздок пап.
При цьому варто враховувати той факт, що в Бразилії зараз дуже неспокійно. В одному з храмів, де нібито збирався служити месу Франциск, знайшли саморобну бомбу, а в Ріо-де-Жанейро біля урядового палацу, де Папа Римський зустрічався з президентом Бразилії Ділмою Руссефф, пройшла демонстрація, що закінчилася серйозною бійкою з поліцією. Акція була пов´язана з тим, що уряд витратив на приїзд Папи 52 мільйони доларів. Питання грошей для багатьох жителів країни стало вкрай болючим після того, як виявилося, що стадіони до Чемпіонату світу з футболу обійшлися Бразилії приблизно 12 мільярдів доларів. Але варто розуміти, що мітинг був не стільки проти Папи, скільки проти чиновників-марнотратників.
У результаті ніяких змін у розкладі заходів з боку Папи не відбулось. На міжнародному фестивалі католицької молоді Франциск готовий виступити перед паствою. Кажуть, на пляжі Копакабана, де пройде фестиваль, зберуться сотні тисяч людей і, можливо, навіть мова йтиме про мільйон молодих католиків. Варто враховувати, що люди на берег океану потраплять без будь-яких спецперепусток. На відміну від святкувань на Володимирській гірці..., (де навіть ті хто потрапили, невдовзі почали залишати місце дійства через більшу концентрацію служби безпеки перед службою Божою).
У серце Києва звичайні люди потрапити зможуть тільки після того, як Кирило разом із п´ятіркою президентів уже залишать цю територію. Питання безпеки - болюча тема для будь-яких публічних людей. І церковних лідерів особливо. У Бразилії Франциска в мільйонному натовпі охоронятимуть 10 тисяч поліцейських і 14 тисяч військовослужбовців. Тобто дотримується пропорція 1 силовик приблизно на 100 осіб. У центрі української столиці чергуватиме більше ніж п´ять тисяч міліціонерів. Якій кількості людей роздадуть спецперепустки - очевидно, подібні «ксиви» видаватимуть депутатам, їхнім помічникам, працівникам держустанов і т.д., - поки що невідомо. Але можна припустити, що правоохоронців у периметрі виявиться навіть більше, ніж «хрестителів» із запрошеннями.
Навіщо Кирилу безпрецедентні заходи безпеки? Як не дивно, але така поведінка пояснюється фундаментальними ідеологічними відмінностями між головними патріархами християнського світу. Інститут Папи Римського, не прив´язаний намертво до тієї чи іншої держави, не може собі дозволити відмовлятися від прямого спілкування з паствою. Католицька церква і людина в даному випадку можуть співпрацювати тільки тет-а-тет без будь-яких посередників. У цьому контексті зустрічі з молоддю життєво необхідні, тому що без цього майбутнє католицької церкви виглядає туманно. Тому робота в цьому напрямку ведеться постійно.
У свою чергу, РПЦ, що знаходиться століттями під монопольним ковпаком Кремля, і її глава легко обходяться без будь-якого спілкування з паствою. І навіть можуть побоюватися «сірої маси». Що він, власне, і робить. Що ж до барвистих масовок, то замість церкви потрібні маніпуляції з громадськістю готова здійснювати державна машина. У Росії таким адмінресурсом є «єдинороси». В Україні - «регіонали».Наочним прикладом служить зустріч Кирила з паствою в Харкові. Там лише за допомогою фотошопу вдалося «збільшити» кількість людей. Та й то, церковників відразу спіймали за руку. Щоправда, це їх не зупинило, і нещодавно фотошоп знову використали, щоб додати паству в Троїце-Сергієвій лаврі, де Кирило читав проповідь.
Втім, те, що Кирила в Україні ігнорують віруючі, зовсім не проблема віруючих. Історія з дорогими зникаючими годинниками, пафосні поїздки на броньованих «Мерседесах», неймовірна закритість і нежива поведінка - ось що відштовхує паству від патріарха. На цьому тлі позиція Папи Франциска «бідна церква для бідних людей» виглядає більш природно...Так і хочеться на зарешення сказати "вбий у собі рагуля"!