Відповідно до типового договору, ЖЕК зобов'язаний надавати споживачам 18 послуг, а саме повідомляє jkg-portal.com.ua:
1. Прибирання прибудинкової території;
2. Прибирання сходових клітин;
3. Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).
4. Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі;
5. Технічне обслуговування ліфтів;
6. Обслуговування систем диспетчеризації;
7. Технічне обслуговування внутрішньо-будинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації;
8. Дератизація;
9. Дезінсекція;
10. Обслуговування димовентиляційних каналів;
11. Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності;
12. Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків);
13. Поливання дворів, клумб і газонів;
14. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами;
15. Експлуатація номерних знаків на будинках;
16. Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води;
17. Енергопостачання ліфтів;
18. Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі, їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
Послуги, які включені у квартплату
Фактично, це означає, що ЖЕКи, відповідальні за багатоквартирний будинок, повинні стежити не тільки за його технічним станом, але й за всією територією навколо нього. Так, ЖЕК зобов'язаний самостійно підтримувати двори і технічні споруди в належному стані. Зокрема, урядовими нормативами визначено, що ЖЕК повинен здійснювати: вологе підмітання вестибюлів, сходових площадок і маршів перших 3-х поверхів, місць перед завантажувальними камерами сміттєпроводів і приміщень загального користування, а також прибирати під'їзди. Зокрема, мова йде про миття вестибюлів, сходових маршів, а також пофарбованих олійною фарбою панелей - 2 рази на місяць. Крім того, працівники ЖЕКу зобов'язані по мірі забруднення промивати вікна на сходових майданчиках, обмітати пил і павутину зі стін і стель місць загального користування, протирати підвіконня в під'їздах, віконні грати, поручні, поштові скриньки.
При цьому важливо розуміти, що вимагати з мешканців багатоквартирного будинку окремо оплату за миття під'їзду або посаджені навколо будинку дерева, ЖЕК не має права. Ці послуги входять в квартирну плату, зокрема, йдеться про послугу утримання та обслуговування будинків і прибудинкових територій, за яку споживачі розраховуються щомісяця. Такі тарифи, з урахуванням витрат ЖЕКу на виробництво послуги, встановлюють місцеві влади для кожного будинку окремо (згідно з постановою Кабміну №529), виходячи з вартості обслуговування квадратного метра.
Не варто забувати, що на співробітників ЖЕКів, крім безпосередніх обов'язків по утриманню будинку, покладені зобов'язання з проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи з мешканцями. Так, згідно з українським законодавством, ЖЕК повинен надавати таку інформацію для мешканців: на фасаді будівлі має бути табличка з назвою вулиці і номером будинку; біля входу в під'їзд - покажчик з номером під'їзду, а також нумерацією квартир, розташованих у ньому. У дворі будинку на видному та прохідному місці повинен розміщуватися список адрес і телефонних номерів диспетчерської служби ЖЕКу, райадміністрації, організацій по наданню послуг тепло-, газо-, електро-, водопостачання і водовідведення, пожежної охорони, відділення міліції, швидкої допомоги, санепідемстанції, аварійних служб житлового господарства.
Мешканці, які проживають у неприватизованих квартирах мають право вимагати від ЖЕКу заміни технічних засобів житлових будинків, у разі, коли експлуатаційні терміни (згідно з українським законодавством) перевищують для газових і електроплит 20 років; сталевих ванн 25 років; чавунних емальованих ванн 40 років; унітазів 20 років; кухонних мийок і раковин - 15-30 років; водорозбірних кранів 10 років; дерев'яних рам - 40 років; вхідних дверей в квартиру 40 років; підлога паркетна - 30 років, з лінолеуму - 10 років, з плитки 10 років.
Двічі на рік (навесні і восени) співробітники ЖЕКу повинні проводити сезонні огляди житлових будинків. У разі необхідності, ЖЕК проводить ремонт: покрівлі; фасадів; трубопроводів на горищах і в підвальних приміщеннях; систем водопостачання та центрального опалення, їх регулювання і гідравлічні випробування; вхідних дверей в під'їзд, її утеплення. Всі ці, а також деякі інші роботи повинні проводитися негайно, як тільки проблеми виявлені. Крім того, силами і засобами ЖЕКу здійснюється заміна труб загального стояка, електрощитка на сходовому майданчику і лампочок в під'їзді. Лампочки повинні працювати на кожному поверсі в кожному під'їзді, а також при вході на вулиці. Ліхтарі вздовж доріг також повинні бути справні, їх розміщують приблизно через кожні 40-50 метрів. Правда, відповідальність за їх експлуатацію і ремонт ЖЕКи не несуть. Цим повинні займатися в міськенерго. Однак слід пам'ятати, що саме працівники ЖЕКу (а не мешканці) повинні повідомити про непрацюючому ліхтарі у дворі у відповідну службу.
Перш за все, потрібно знати, що права і обов'язки ЖЕКу регулюються ст. 21 закону України «Про житлово-комунальні послуги». Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату, відповідає за це порушення, якщо не доведе наявність форс-мажорних обставин. Збитки, заподіяні невиконанням або неналежним виконанням договору про безоплатне надання послуг, підлягають компенсації.
Отже, що ж необхідно робити споживачеві для захисту своїх прав:
1. Звернутися в ЖЕК з письмовою заявою (у 2 примірниках). Якщо у ЖЕКу відмовляється реєструвати заяву споживача, то його можна відправити рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Днем подання заявки вважається день, коли він був вручений працівнику ЖЕКу (дата зазначається в повідомленні). Термін розгляду заяви - 1 місяць. Якщо ситуація не вимагає додаткового вивчення, документ, за правилами, має бути розглянутий негайно (у всякому разі, не пізніше ніж через 15 днів).
2. Скласти акт-претензію. Якщо споживач отримує послугу не в повному обсязі або не отримує взагалі, а також, якщо він виявив несправності, то згідно із заявою, протягом 2 робочих днів має прийти працівник ЖЕКу. Він зобов'язаний засвідчити цей факт, скласти акт-претензію і підписати його разом з тобою. Якщо представник ЖЕКу відмовляється підписати акт-претензію або не приходить, то документ вважається дійсним, якщо він підписаний щонайменше двома свідками (наприклад, сусідами). ЖЕК протягом 3 робочих днів повинен вирішити питання про перерахунок платежів або надати споживачеві обгрунтовану відмову.
3.Подать скаргу. Якщо ЖЕК не задовольнив претензії споживача, то останній може звернутися з скаргою в міське Управління житлово-комунального господарства або в районну адміністрацію, надавши місцевим чиновникам копії рішень ЖЕКу. Будь-яке рішення ЖЕКу, споживач може оскаржити протягом року, але не пізніше 30 календарних днів після ознайомлення споживача з рішенням житлово-експлуатаційної організації.
4. Звернутися в прокуратуру. Якщо заяву або скаргу споживача так і не розглянули, не вжили заходів або порушили строки його розгляду, то він має право звернутися з відповідною заявою в районну прокуратуру. Саме прокуратура здійснює нагляд за дотриманням законодавства з питань звернень громадян.
5. Звернутися в суд. Якщо ЖЕК не бачить підстав для задоволення претензій споживача і відмовляє, можна оскаржити це рішення в судовому порядку. Одночасно з захистом споживчих прав, позивач має право вимагати компенсації моральної шкоди. Подаючи судовий позов, необхідно надати: копію договору про надання комунальних послуг; платіжний документ за послуги ЖЕКу; примірник акта-претензії (якщо був складений); документ, який підтверджує відмову ЖЕКу відшкодувати збитки; інші документи, передбачені законом (наприклад, квитанція оплати держмита).